ISO 9001

iso9001

 

مقدمه

ISO 9001:2008نحوه مديريت بر سازمان براي تامين نيازمنديها و انتظارات مشتري و الزامات قانونی را در برمي­گيرد و مستقل از اندازه سازمان و نوع محصول يا خدمت براي كليه بنگاهها و موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی كاربرد دارد. این استاندارد الزاماتی برای طرح ریزی و اجرای سيستم مديريت كيفيت سازمان را بیان می کند كه با تمركز بر کلیه فرایندهای و فعالیتهای موثر در کسب و کار (نه تنها محصولات و خدمات جاری ) حداقل شرایط و تمهیدات لازم برای موفقیت و تعالی سازمان فراهم شود ، بدیهی است استقرار این استاندارد گام اولیه است که استقرار سایر استاندارد هاي ISOو نظام های تعالی سازمان نظیر EFQMرا آسان تر می کند . .

چرا به سيستم مديريت كيفيت (ISO9001:2008)نيازمنديم؟

سازمان­ها با هر حجمي از فعاليت، تعداد پرسنل، ميزان و نوع توليد يا خدمات و سطح نيازهاي مشتريان، نيازمند يك مديريت جامع و هدفمند هستند. مديريتي كه قادر باشد با تمركز بر سازمان و تغييرات سريع نیازها و ریکردهای جامعه در سطح ملی و بین المللی ، اهداف مناسب را تعريف كرده و استراتژي خود را جهت دستيابي به اين اهداف تعيين نمايد. ISO 9001:2008  به دنبال آن است تا با استفاده از جديدترين مفاهيم مديريت و بكارگيري تجربيات جهاني، اشتغال ذهني مديران را كاهش داده و يك سيستم هدفمند را طراحي نمايد. مديران موفق با كمترين كار، بهترين نتيجه را تامين مي­كنند. دخالت مستقيم در امور كم اهميت، سطح تمركز مديران ارشد را كاهش داده و وظايف نظارتي را تحت­الشعاع قرار مي­دهد. شرايط و قوانين جامعه به سرعت در حال تغيير است. تمركز بر اين تحولات و تبيين استراتژي­هاي متناسب، نيازمند فارغ شدن مديران ارشد از امور جزئي سازمان و تعيين كاركرد بهينه سازمان است. مشكلات پرسنلي، حجم بالايي از مشغله­هاي ذهني مديران را تشكيل مي­دهد و ISO 9001مي­تواند راهگشاي اين قبيل مشكلات باشد.

مزاياي استقرار ISO9001:2008

افزايش سهم بازار سازمان

بهبود كيفيت محصولات و توليد اقلام معيوب كمتر

كاهش هزينه­ها از طريق كنترل فرآيند­ها و كاهش دوباره­كاريها

افزايش  رضايت مشتري و تقويت وفاداري آنها

نيل به درك مناسب از وظايف فردي و اهداف مورد نظر سازمان

افزايش سطح آگاهي پرسنل و پيگيري نيازهاي آموزشي ايشان

افزايش سطح كارايي پرسنل

بهبود رضايت كاركنان

 

 

خانه

Management With Standard