سیستم های فرآیندهای مدیریت کسب و کار (Business Process Management Systems-BPMS)

سیستم های فرآیندهای مدیریت کسب و کار (Business Process Management Systems-BPMS)

سیستم های فرآیندهای مدیریت کسب و کار (Business Process Management Systems-BPMS) کلاس جدیدی از نرم افزارها هستند که برای سازمان ها قابلیت به کارگیری فناوری اطلاعات را در حل مشکلات و بهبود فرآیندهایشان فراهم می آورد. به بیان دیگر، این سیستم ها توانایی ادغام و یکپارچه سازی افراد، داده ها و سیستم ها را دارند. سازمان هایی که از راهکارهای BPMS استفاده می کنند به قابلیت های زیر دست پیدا می کنند :

  • درگیری کسب و کار در طراحی راهکارهای فرآیندهای کسب و کار
  • توانایی یکپارچه سازی افراد و سیستم هایی که در فرآیندهای کسب و کار دخیل هستند
  • توانایی شبیه سازی فرآیندهای کسب و کار برای طراحی بهینه ترین فرآیندها
  • توانایی نظارت، کنترل و بهبود فرآیندهای کسب و کار در زمان واقعی

– یکپاچه سازی فرآیند محور

BPMS اولین دسته از نرم افزارهاست که یکپارچه سازی فرآیند محور را ارائه می دهد؛ یعنی زمینه ای برای ادغام افراد و داده ها فراهم می آورد. یکپارچه سازی فرآیند محور، به BPMS اجازه می دهد تا همه ی نقش ها و وظایف مشخص شده در طراحی فرآیندهای کسب و کار را به هم متصل سازد.

در طراحی فرآیندهای کسب و کار، یک تحلیل گر می تواند نقش ها، وظایف و توالی انجام کارها را مشخص کند. نقش ها هم می توانند برای افراد باشند و هم برای سیستم ها.

 – شبیه سازی فرآیندها

برای کمک به تحلیل گران کسب و کار در طراحی فرآیندها، BPMS توانایی شبیه سازی و مدل سازی فراهم می آورد. با به کارگیری طراحی  فرآیندهای کسب وکار BPMS ، تحلیل گران می توانند فرآیندهای آغازین کسب و کار  را طراحی کنند. به همین منظور، باید الگوریتم مورد استفاده و مدل توزیع احتمال را از قبل مشخص سازیم. زمانی که داده ها جمع آوری شدند، گام ها و گلوگاه ها و نقایص فرآیندها شناسایی می گردند. براساس نتایج به دست آمده از شبیه سازی، فرآیندهای آغازین طراحی شده، بهبود می یابند و هم چنین توسط شبیه سازی فاصله بین طراحی و پیاده سازی به حداقل می رسد.

– مدیریت فرآیند

BPMS سیستمی برای نظارت فرآیندهای کسب و کار ارائه می دهد که می تواند فرآیندها را کنترل کند و آن ها را بهبود دهد. هم چنین، چون BPMS  تمامی فرآیندها را زیر نظر دارد، می تواند اطلاعات با ارزشی درباره ی فرآیندها ارائه دهد: چرخه ی زمانی برای هر تراکنش، زمان انتظار برای انجام هر فرآیند، هزینه و … .

BPMS با نظارت بر فرآیندها، می تواند فرآیندهای غیر عادی را شناسایی و تغییر دهد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.