درباره ISO 26000

ISO26000 12

ISO 26000 برای تمام سازمان ها، صرف نظر از اندازه و یا محل آنها راهکارهایی را فراهم می کند، در:
مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف مربوط به مسئولیت اجتماعی
پس زمینه، روند و ویژگی های مسئولیت اجتماعی
اصول و شیوه های مربوط به مسئولیت اجتماعی
افراد هسته و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی
یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ  آن .
شناسایی و تعامل با ذینفعان. و
برقراری ارتباط تعهدات، عملکرد و سایر اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی است.

نتیجه

– افزایش سطح آگاهی
– کمک به توسعه سازمان
– ترویج قانون گرایی و حس وظیفه نسبت به قانون مداری
– برداشت واحد از مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمان

گواهینامه ایزو

ایزو ۲۶۰۰۰ ماهیت گواهینامه را ندارد و صدور گواهینامه برای این استاندارد نوعی عدم شناخت صحیح از کاربرد این استاندارد است . این استاندارد یک سیستم مدیریت نیست بلکه راهنمایی ست جهت شناخت و آگاهی سازمان ها از مسئولیت اجتماعی سازمان .

ایزو و مسئولیت اجتماعی

  • ایزو با ارائه راهنمایی اختیاری درباره مسئولیت اجتماعی ، توسعه استاندارد جدید ایزو ۲۶۰۰۰ را شروع کرده است.
  • ایزو ۲۶۰۰۰ برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه خواهد بود.
  • ایزو ۲۶۰۰۰ توسط موارد زیر بر مسئولیت اجتماعی ارزش می افزاید:

–          اجماع بین المللی درباره معنی مسئولیت اجتماعی و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی که سازمان ها نیاز به اشاره به آن دارند.

–          فراهم سازی راهنمایی درباره قواعد تبدیل آن به اعمال موثر.

–          پالایش بهترین راهکارها که از پیش بکار گرفته می شدند و پخش جهانی اطلاعات به نفع جامعه بین المللی.

ایزو ۲۶۰۰۰ با فراهم سازی راهنمایی همسان و جهانی بر اساس اجماع بین المللی بین نمایندگان متخصص گروه سهامداران اصلی به ابتکار مسئولیت اجتماعی موجود ارزش می افزاید و بنابراین پیاده سازی بهترین راهکار ها در مسئولیت اجتماعی را در سطح جهان ممکن می سازد.

ایزو ۲۶۰۰۰ چیست؟

ایزو ۲۶۰۰۰ معرف استاندارد بین المللی است که برای مسئولیت اجتماعی راهنمایی ارائه می کند. این ایزو برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه قابل استفاده است. این ایزو به آنها کمک می کند به شیوه مسئولیت اجتماعی که جامعه بطور افزاینده خواهان آن است رفتار کنند.

ایزو ۲۶۰۰۰ فقط شامل راهنمایی است (نه الزامات) و به همین دلیل مانند ایزو ۹۰۰۰ و ایزو ۱۴۰۰۱ به عنوان گواهینامه استفاده نمی شود.

چرا ایزو ۲۶۰۰۰ مهم است؟

تجارت پایدار برای سازمان ها نه تنها به معنی فراهم سازی خدمات و محصولاتی است که رضایت مشتری را جلب می کند، و این کار را بدون به خطر انداختن محیط زیست انجام می دهد، بلکه آن را به شیوه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد. مشتریان، مصرف کنندگان، دولت ها، اتحادیه ها و در مقایسی وسیع تر عموم مردم انجام این کار را تحمیل می کنند. در همین حال مدیران دوراندیش می دانند که موفقیت پایدار بر روی اعمال موثق تجاری ساخته می شوند و با اجتناب از فعالیت هایی مانند حسابداری شیادانه و بهره کشی کاری همراه می باشند.

از طرفی تعدادی بیانیه مهم از قواعد مربوط به مسئولیت اجتماعی منتشر شده و از طرف دیگر برنامه ها و ابتکارات مسئولیت اجتماعی انفرادی زیادی وجود دارد. چالش موجود نحوه بکار بستن قواعد است و اینکه حتی زمانی که ممکن است درک معنی “مسئولیت اجتماعی” از یک برنامه تا برنامه ی دیگر متفاوت باشد چطور می توان مسئولیت اجتماعی را بطور موثر و کارآمد پیاده سازی نمود.

دستاورد های ایزو ۲۶۰۰۰ چیست؟

ایزو ۲۶۰۰۰، تخصص بین المللی را وارد مسئولیت اجتماعی می کند و معنی آن را توضیح می دهد، یک سازمان باید به چه مسائلی اشاره داشته باشد تا بتواند با مسئولیت پذیری اجتماعی عمل کند، و اینکه در پیاده سازی مسئولیت اجتماعی چه عملی بهتریناست. ایزو ۲۶۰۰۰ یک ابزار مسئولیت اجتماعی قدرتمند خواهد بود که به سازمان کمک می کند از افکار خوب به عملکرد خوب برسد.

نیاز به کارکرد ایزو بر اساس یک استاندارد مسئولیت اجتماعی اولین با در سال ۲۰۰۱ حس گردید. در سال ۲۰۰۳ گروه تخصصی مسئولیت اجتماعی که از طرف هیئت مدیریت فنی ایزو تشکیل شده بود درباره ابتکارات و مسائل مسئولیت اجتماعی در سراسر دنیا یک بازبینی گسترده انجام دادند. در سال ۲۰۰۴ کنفرانسی بین المللی با حضور سهامداران مختلف برگذار کرد با این عنوان که آیا باید موضوع مسئولیت اجتماعی را پی گیری نمود یا خیر. نتیجه این کنفرانس مثبت بود و باعث شد در اواخر ۲۰۰۴ کارگروه ایزو، تهیه استاندارد جدید ایزو ۲۶۰۰۰ را دستور کار قرار دهد.

دانلود استاندارد ISO 26000

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.